Onderstaand staan een aantal momenten beschreven waarop onze leden van EHBO vereniging Boskoop eerste hulp  verleenden. Zomaar een aantal ervaringen tijdens de vele evenementen waar we present zijn, meestal hoeven we niet in actie te komen, soms ook wel. We geven op deze plek ruimte om te leren van elkaars ervaringen, hoe we in ad-hoc situaties onze theoretische kennis moesten toepassen.

Wilt u ook uw ervaring kwijt? Mail uw verhaal bondig naar de coördinator evenementen en wij plaatsen het op deze plek met behoud van alle privacy natuurlijk.

Boskoopse Braderie, september 2010, onwel na val

Op het kruispunt van de Zijde was er een jongen in grote snelheid over een ketting gesprongen, maar bleef hierachter steken met zijn voet. Een lelijke val! Geschrokken omstanders waarschuwden onze EHBO post. "Ik heb vreselijke pijn aan mijn ribben, ik wordt niet lekker.." Naast een klein wondje op zijn hand, had hij de klap opgevangen op zijn zij en krimpte van de pijn. "Ik ben niet op mijn hoofd gevallen, mijn ribben waren drie weken geleden al gekneusd, ohh, wat een pijn".

Na verbinden van het wondje en bijkomen van de schrik knapte de jongen na 10 minuten op. Alles kon hij bewegen, we wilden het paracetamol geven. "Ik gebruik medicijnen, dus weet niet of dat kan" zegt hij zelf. We besloten dan ook niets te geven. We hebben hem onder begeleiding even thuis gebracht, het was dichtbij. Later op de middag, weer bijgekomen van alles (behalve de pijn), kwam hij als bedankje een snoepje in de braderiestand aanbieden.

IJsclub Otweg, kerst 2008, dubbele breenbreuk

"Volgens mij moet je even gaan kijken" was het teken dat er iemand in onnatuurlijke houding op het ijs lag. Met de EHBO koffer gewapend, erop af, gelukkig was het dichtbij het clubhuis. De betreffende man van ongeveer 35 ging na vele jaren weer schaatsen en was bij het remmen gevallen. "Ik hoorde iets kraken" en kijkende naar het been, was duidelijk dat het een breuk betrof. Zijn vrouw was erbij en gelukkig geen open breuk, iedereen bleef kalm. 112 gebeld, het duurde ruim 15 minuten voor ambulance kwam, de politie was er eerder.

Belangrijk was de beste man enigszins warm te houden (grotendeels op het ijs) omdat verplaatsing lastig was. De familie moest kerstavond in het ziekenhuis vieren, dezelfde dag was een operatie noozakelijk. Als EHBO-er nog wel even nagebeld hoe het ging en IJsclub Otweg heeft een bloemetje gestuurd.

Starfestival, september 2008, epilepsie aanval

Op een drukke zaterdagavond was er roering. Iemand riep om hulp, "er ging iets helemaal niet goed" Wij snelden toe met een paar EHBO-ers, gelukkig waren we die avond goed bezet, ook met hulp uit Hazerswoude. Er lag een jonge vrouw met stuipen, inmiddels op de grond. We hebben haar met behulp van de beveiliging naar de EHBO post gebracht, ook iets koeler daar. Niemand in haar omgeving wist duidelijk aan te geven of dit haar vaker was overkomen, de stuipen stopten niet. In overleg besloten we toch 112 te bellen, de ambulance kwam. Na verdere beoordeling is de vrouw meegenomen naar het ziekenhuis.

Het was niet het laatste geval van de avond, veel flauwtes, door warmte, maar soms ook door drankgebruik. Ik vond het wel erg dat het in een enkel geval om een jongen van ca. 13 jaar betrof; we hadden nog moeite om zijn ouders zover te krijgen om hem op te halen. Verder wel een goed gevoel aan de avond overgehouden, EHBO aanwezigheid was erg belangrijk.